the latest toughs.

trettiosju.

Kategori: tv.

 
 
nu blir det nörderi deluxe här. den traditionella tvsäsongen går mot sitt slut så jag tänkte sammanfatta lite.
 
 
nya serier:
 
the following (fox.) - har inte sett de två sista avsnitten än (kollar i takt med tv4) men gillar det verkligen. välförtjänt mycket tittare i usa också. väldigt mörk och blodig för att vara en serie som går på fox, men det verkar ju vara den generella utvecklingen på the big four med the following och hannibal i år och dracula och sleepy hollow nästa år. 
 
vikings (history/hbonordic.) - history channels första försök på ett scripted drama blev ju minst sagt en succé. jag älskade det och älskade i synnerhet att det inte var så fruktansvärt förutsägbart, något som är det värsta jag vet i en tvserie.
 
arrow (the cw.) - det känns inte alls som att detta är första säsongen. och det är på ett bra sätt. det var lite trögstartat men kom igång ordentligt på slutet. jag blev lite ledsen när colton haynes hoppade av teen wolf (han är trots allt en riktig pretty boy) men han var ett riktigt bra tillskott i arrow. och alla vägar leder ju till slut till the cw för pretty boys. 
 
revolution (nbc.) - jag skulle se på färg torka ifall det var jj abrams som målade, ungefär. jag älskar allt han gjort sen lost. men att lägga ett tre månader långt uppehåll i början av året var ju inte ett av de bättre beslut nbc fattat. jag har inte kommit igång med tittandet sen dess, men tänker göra det nu när det inte är så mycket annat  igång. jag gillar konceptet och tror att det kan bli riktigt bra. ser fram emot lite mer twists and turns.
 
continuum (hbonordic.) - sändes i kanada förra säsongen men kom ut på hbonordic nu. hade svårt för continuum i början. jag är inget stort fan av procedurals, dvs veckans fall-formatet. och det var lite så det här började. men i slutet av säsongen kom det igång mer med själva tidsresandet och hur allt hänger ihop, så nu tänker jag definitivt se andra säsongen.
 
hemlock grove (netflix.) - jag vet inte riktigt hur jag skulle känt ifall detta hade varit en serie i det vanliga formatet, dvs sänds en gång i veckan. jag gillar hur netflix gör, släpper en hel säsong, så att man kan sträckkolla. och det sista avsnittet fick mig att vilja se en, eventuell, andra säsong. men det var lite för mycket utfyllnad emellanåt. får se om det får en säsong till eller ej.
 
go on (nbc.) - den enda nya komediserien jag fastnade för. och visst blev den nedlagd, dock efter att hela första säsongen visats. snart kommer matthew perry anses vara cursed, stackarn.
 
 
nya serier jag testade:
 
partners (cbs.) - det är trots allt en komedi på cbs så jag borde ju anat vart det här barkade. how i met your mother är ju fortfarande ganska bra, men i övrigt ser jag inga komedier på cbs. jag såg runt tre minuter av piloten och sen stängde jag av. och det tog inte särskilt lång tid innan den blev nedlagd heller.
 
the new normal (nbc.) - det här var ju definitivt bättre än partners men ändå inte riktigt min grej. jag såg ett par avsnitt, och det var väl helt okej. hela första säsongen visades, sen las den ner.
 
 
jag är generellt lite försiktig med att börja kolla på dramaserier direkt, för det är helt värdelöst att bli investerad i en serie som sen läggs ner. (666 park avenue.) så jag har några som jag ska ta tag i sen (hannibal och bates motel.) och en del som las ner innan jag ens hann försöka (red widow, zero hour, cult, deception för att nämna några.)
 
 
serier jag följde som avslutades:
 
don't trust the bitch in apartment 23  (abc.) - som helt plötsligt började visa avsnitt som egentligen var menade att tillhöra den första säsongen och sen bara slutade visas helt. riktigt tråkigt, gillade chloe och james van der beek tillsammans.
 
30 rock (nbc.) - en av mina favoritkomediserier of all time slutade i våras efter sju fantastiska säsonger. fick ett bra avslut och jag ser hellre att en serie slutar medan den fortfarande håller måttet istället för att man bara drar ut på det oundvikliga.
 
gossip girl (the cw.) - apropå att dra ut på saker. herregud vad dåliga de sista säsongerna var. jag härdade ut den sista säsongen eftersom man vill ändå ha något slags avslut efter sex säsonger. men nej, icke. slutet var så fruktansvärt dåligt och uppenbart efterkonstruerat. 
 
 
pågående serier som jag dumpade:
 
suburgatory (abc.) - har egentligen inte så mycket illa att säga om den. det är en trevlig liten komediserie men jag kände att det var dags att vara lite mer selektiv, så den åkte. ser kanske ikapp den i sommar om jag känner för det.
 
revenge (abc.) - lite samma sak som med föregående serie. jag tyckte det blev lite klent med revenge och lite mycket annat. ser kanske ikapp den i sommar.
 
90210 (the cw.) - las ner till slut, men då hade jag redan gett upp. led av samma syndrom som gossip girl. de första två säsongerna var bra, men sen gick det snabbt utför. sista säsongen hade så löjliga plotlines att det inte gick längre. har absolut inget intresse av att se klart den.
 
hart of dixie (the cw.) - dumpade den efter halva andra säsongen. jag gillar rachel bilson, därför gav jag den en chans. och första säsongen var väl trevlig, väldigt harmlös. men snabbt utvecklade det hela sig till en serie där allt fokus ligger på vem som är tillsammans med vem, och som är så fruktansvärt förutsägbar att det inte ens är spännande att kolla för man vet precis hur det kommer sluta ändå.
 
pretty little liars (abc family.) - när det avslöjades att mona var en del av the a-team så var det ingen som var förvånad och ungefär alla som var besvikna. när det sen så småningom visade sig att toby också var en del av det hela blev jag dock positivt överraskad. om jag förstått det hela rätt så visar det sig sen att så inte alls är fallet, surprise surprise. återigen, att inte våga göra något oväntat gör mig så oerhört provocerad. och i övrigt stod serien bara och stampade på samma ställe alldeles för länge.
 
 
slutsatsen?
- att det var mycket fler bra draman som började den här säsongen än motsvarande komedier. 
- att jag måste bli mer selektiv i mitt serietittande och inte fortsätta se serier bara för sakens skull när jag egentligen inte orkar med dem mer.
- att tiden då jag uppskattade serier som one tree hill och gossip girl är verkligen long gone. nu är det definitivt mycket mörkare draman som gäller. gärna med supernatural/sci-fi/superhjälte-inslag.
- att jag är världens största nörd.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: