the latest toughs.

fyrtiotre.

Kategori: tv.

 
 
när man av någon outgrundlig anledning varit vaken sen fyra imorse så känns det som ett bra tillfälle att nörda ner sig lite i höstens kommande tv-serier. här är de på the big five (abc, nbc, fox, the cw samt cbs.) som jag ser fram emot, eller åtminstone tänker ge en chans:
 
 
the originals (the cw.) - tänker givetvis ge denna spinoff på vampire diaries en chans. eller chans och chans, who am i kidding? jag vet att jag kommer älska det. det är trots allt centrerat runt klaus. 
 
 
 
the 100 (the cw.) - postapokalyptiskt drama som handlar om de första 100 människorna som skickas tillbaka till jorden efter att planeten förstörts, just 100 år tidigare. kul att se henry ian cusick igen, har inte sett något med honom sen lost. tror att det kan bli bra, så länge som den rör sig mer mot det mörka än mot tonårsdrama. 
 
 
 
reign (the cw.) - när jag först läste om serien så tyckte jag att det lät intressant. den följer mary, drottning av skottland, i frankrike år 1557. men trailern gav intrycket av att det kommer vara ganska så fokuserat på tonårsdrama, vilket inte är konstigt då det mer eller mindre är kanalens målgrupp, men det är inte riktigt vad jag är ute efter i en serie. men jag ger den en chans, en trailer kan alltid vara missvisande. 
 
 
 
the tomorrow people (the cw.) - lite samma tendenser här som med reign. baserat på en brittisk motsvarighet och handlar om en grupp människor som till följd av evolutionen har superkrafter. får också en chans, men jag har inte allt för stort hopp för den. kul med mark pellegrino (lost och revolution.) och peyton list (mad men och 90210.). tålde inte den sistnämndes karaktär i 90210, vilket antagligen hade mer med serien i sig att göra än henne, men gillade henne i mad men.
 
 
 
agents of shield (abc.) - behöver väl inte någon närmre presentation. joss whedons senaste tvprojekt som utspelar sig efter filmen the avengers. att säga att jag gillade avengers vore en överdrift, för jag tycker inte att superhjältar gör sig i filmformat, men i tv-serier så tycker jag att det passar utmärkt. jag hoppas och tror att det här ska gå bättre än vad det gjorde för firefly och dollhouse.
 
 
 
dracula (nbc.) - vampyrserie i viktorianska london? ingen högoddsare att jag hoppade på det tåget.
 
 
 
sleepy hollow (fox.) - en modern remake på novellen från 1820. med tanke på att jag älskade filmen och jag gillar konceptet så är det värt en chans.
 
 
 
resurrection (abc.) - en åttaåriga pojke vaknar upp i kina. han har varit död i 32 år, men inte åldrats en dag. påminner lite om 4400, men tror också att likheterna slutar där. produceras av bland annat brad pitt.
 
 
 
believe (nbc.) - nu är vi inne på serier som egentligen inte verkar vara riktigt min grej, men som ändå har något som lockar. i detta fallet, och nästa, så stavas det jj abrams. handlar om en liten tjej med "special abilities" (vad nu det innebär.). men jj abrams och scifi brukar ju vara ett vinnande koncept, så jag ger det en chans. med är också kyle maclachlan (twin peaks och desperate housewives.).
 
 
 
almost human (fox.) - polisserie där den ena halvan av teamet är människa, och den andra en människoliknande android. jj abrams har som sagt ett finger med i spelet, men jag tror ändå inte riktigt att det kommer gå hem.
 
 
 
intelligence (cbs.) - handlar om en man som får ett mikrochip inopererat, vilket gör att han får tillgång till all elektronik och all data i världen. det är trots allt en serie som ska gå på cbs, vilket brukar betyda att det inte är min grej. men det är ju josh holloways första stora tv-roll sen lost.
 
 
 
 
slutsatser? 
- the cw levererar på scifi-fronten.
- cbs har som vanligt inte mycket som är min grej.
- det är väldigt ont om lovande komedier. hittade spontant inte en enda som tilltalade mig.
- jj abrams fortsätter att spotta ur sig serier, även om han inte är den som har huvudansvaret för alla. frågan är om kvantiteten snart inte överträffar kvaliteten och om han kan lyckas få till en fullträff i stil med lost eller fringe igen.
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: