the latest toughs.

fyrtiofyra.

Kategori: film.

 
 
filmer jag sett den senaste veckan:
 
 
madagascar 3 - den som har skrivit manus till det här spektaklet måste ju vara helt störd. efter lite googlande ser jag att noah baumbach (squid and the whale, life aquatic samt fantastic mr fox.) hade ett finger med i spelet och det förklarar ju en hel del. men det var stört på ett kul sätt. så tre av fem möjliga!
 
 
2001: a space odyssey - apropå att vara störd - stanley kubrick. han gjorde den fantastiska a clockwork orange, som inte bara är en av mina favoritfilmer, utan som också har den mest hilarious sexscenen någonsin. jag har sett delar av 2001 tidigare men jag har aldrig sett den i sin helhet. jag vet att många har svårt för den och tycker att den är för utflippad och seg. jag gillar storyn, i synnerhet man vs machine i tredje delen av filmen, och att den inte är så konkret, man får inga direkta svar på vad det egentligen är som händer. (vad är monoliten och varför finns den?) och jag har absolut inga problem med hur långsam den är, jag tycker att det gör sig väldigt bra i sammanhanget. men man får nog vara på rätt humör för att verkligen kunna uppskatta den. fyra av fem!
 
 
tiny furniture - you had me at lena dunham. vilken fantastisk människa. det är ju inte en traditionell film, den har ju egentligen inte en specifik handling. det är snarare en observation under en kortare tid i några människors liv. jag gillar miljöerna, jag gillar karaktärerna och jag gillar att det är lenas riktiga syster och mamma som är med och att den är något självbiografisk. är det något lena dunham inte gör så är det förskönar sig själv och sin karaktär, vilket är så himla skönt. fyra av fem här också!
 
 
 
 
 
började se we need to talk about kevin också, och den verkar riktigt bra. det var bara inte rätt tid att se en så tung film just idag.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: